het meiresonne/sanders-maradigma:
"iedereen op eigen benen"
gevonden in de vakantietijd en bewaard voor als jullie weer terug
zijn.
honne
tatemae, meineszhood,
nl3022
iedereen op eigen benen
hervormingsplannen kabinet te beperkt, maar toch
maatschappelijk verzet
nrc-handelsblad,
13 augustus 2005
Er is grote behoefte aan een breed,veelomvattend perspectief
dat het huidige gedoe, gezeur en geklaag doet verstommen, vindt
André Meiresonne.
Een poging daartoe, aan de hand van een aantal concrete, vaak ingrijpende
voorstellen. De hervormingsagenda van het kabinet is een
stap in de goede richting, maar zij gaat lang niet ver genoeg.
Tegelijkertijd lijkt meer maatschappelijke hervorming politiek niet
haalbaar.
Dat is niet verwonderlijk, want het ontbreekt aan een
samenhangende en aansprekende visie op de toekomst. Er is een beeld
ontstaan van hardvochtige saneerders die hun kans grijpen. Je hoeft alleen
maar 'asociaal' en 'oneerlijk' te roepen om je populair te maken.
Dat maakt het nog moeilijker om de werkelijke problemen aan te pakken.
Daarvoor moeten we ze eerst benoemen en dat doen we liever niet, ook dit
kabinet niet.
Wat zijn de echte problemen? En wat zouden echte oplossingen zijn? Is een
nieuw perspectief mogelijk?
De problemen
- Bemoeizucht en betutteling
Om te beginnen is er de overheid. Het moment is niet ver meer dat de
overheid zich gaat bemoeien met wat we denken. De meldingsplicht voor van
terreur verdachte personen is nog maar het begin. Het is de vraag of het
bevoegde gezag (zeg maar iedereen die mag opsporen en aanhouden) de
opgerekte bevoegdheden wel kan dragen. Ondanks de goede voornemens van
minder regeldruk blijft de overheid, of misschien beter de politiek, bezig
de maatschappij tot de laatste millimeter dicht te regelen. Uit angst dat
er ergens iets misgaat, onder druk van het publiek en de media. De
groeiende overheidsbetutteling over een van bovenaf gewenste en steeds meer
opgelegde gezonde leefwijze is ook een uiting van goedbedoelde bemoeizucht
die contraproductief gaat worden.
- Verzorgingsstaat
De groeiende overheidsbemoeienis hangt samen met het krampachtig overeind houden van ons collectieve systeem. De 20ste-eeuwse verzorgingsstaat heeft
een woud aan regelingen en uitkeringen, subsidies en aftrekposten
opgeleverd, met alle daarbij behorende instanties. Ooit begrijpelijk en
noodzakelijk, nu een blok aan het been bij het activeren van de economie en
het moderniseren van de samenleving. Inmiddels hebben zoveel mensen belang
bij dit collectieve systeem <omdat ze er een uitkering van
ontvangen of er op de een of andere manier in werkzaam zijn> dat het heel
lastig is om het te veranderen. Elke ingrijpende verandering wordt ervaren
als een regelrechte materiële bedreiging.
- Risico's afwentelen
Er is een direct verband tussen de overheid die zich steeds meer met ons
bemoeit en de stijgende collectieve lasten. De overheid heeft er belang bij
dat mensen geen gekke dingen doen, want mensen die ongezond leven kosten de
gemeenschap geld. Door de inrichting van het sociale systeem worden
individuele risico's automatisch afgewenteld op het collectief. Ooit bedoeld
als zorg voor de zwakkeren en als een uiting van onderlinge solidariteit, is
het sociale systeem onbedoeld verworden tot een mechanisme dat mensen
uitnodigt de oplossing van hun persoonlijke problemen buiten zichzelf te
leggen. 'Ik heb recht op een scootmobiel...', als ik mij niet meer kan
bewegen door te veel eten, drinken en roken! Individuele problemen liggen
op het bordje van de overheid.
En zolang dat het geval is, zal de overheid
zich ook met mensen en hun persoonlijk leven bemoeien.
Want wie betaalt, bepaalt.
- Verworven rechten
Inmiddels houdt de
goedbedoelde bescherming van de zwakkeren hen zwak, dom en passief.
Waarom zou je actief worden en iets ondernemen? Eigen initiatief loont
meestal niet, tenzij je zwart gaat werken. Het systeem is veilig en beschut,
maar dreigt onbetaalbaar te worden. En ons sociale stelsel maakt arbeid en
productie steeds minder betaalbaar. Te weinig mensen hebben er direct last
van dat de economie kwakkelt. Hebben we het te goed?
Zie het winkelcentrum
op zaterdagmiddag.
- Controle & bureaucratie
Er wordt al een kwart eeuw bezuinigd op de bron van onze kennis, het
onderwijs. We hebben onszelf naar de internationale achterhoede gemanoeuvreerd. Door
de bezuinigingen op de salarissen in het onderwijs is de sociale status
van onderwijzer en leraar danig gekelderd. Je moet wel heel veel van
kinderen houden om in het onderwijs te gaan werken. En maar klagen over te
weinig innovatiekracht bij overheid en bedrijfsleven. De toekomst van
Nederland begint bij het basisonderwijs.
En zonder topstudies aan topinstituten is voor Nederland ook geen toppositie
meer weggelegd.
- Opwarming en oorlog
De naar-binnen-gerichtheid ontneemt ook het zicht op wat ondertussen gaande
is: de aarde warmt op, de zeespiegel stijgt.
We verhogen de dijken en maken ruimte voor water, maar we pakken de
oorzaak niet aan: het gebruik van fossiele brandstoffen. Bovendien levert beperkte beschikbaarheid van olie en gas permanent
politieke spanningen op en leidt zelfs tot oorlogen.
We kunnen ons bijvoorbeeld niet veroorloven ons niet te bemoeien met het
Midden-Oosten, omdat onze economie draait op olie. De Europese relatie met
Rusland staat steeds meer in het teken van ónze afhankelijkheid van hun
gas. Willen we een werkelijke bijdrage leveren aan het verminderen van
CO2-uitstoot en tegelijk onze onafhankelijkheid bewaren, dan zullen we onze
afhankelijkheid van olie en gas sterk moeten verminderen. Duurzame energie
is mogelijk. De kennis komt beschikbaar. Schone energie (waterstof?),
schone lucht en schoon (drink)water kunnen een enorme bron van innovatie
worden.
- Traditie en terreur
Ondertussen zijn heel veel mensen in de wereld boos op ons, op het rijke
Westen. Velen willen hier graag naar toe komen en delen in onze welvaart. Tegelijk wijzen even zo velen - vooral
moslims - onze stijl van leven af en voelen zich er door bedreigd. De globalisering is een waardig
opvolger van het kolonialisme en het imperialisme: het zet minstens even
veel kwaad bloed. We laten mensen uit arme landen en hun producten hier niet
toe, maar tegelijkertijd dringen wij ons en onze producten wel aan hen op.
Onze vrijheid wordt hun onvrijheid. Het Westen als bron van verwarring en
ergernis die leidt tot woede, haat en terreur en tot het zoeken van
bescherming en beschutting in de eigen bekende wereld en de terugkeer naar
traditionele waarden. Daar hebben we inmiddels dagelijks last van. Of het nu gaat over
terreurdreiging of de hoofddoekjesdiscussie. Hoe wij onze liefde voor
vrijheid uitleven, maakt anderen bang voor vrijheid. Bovendien gunnen wij
anderen niet dezelfde vrijheid. We bemoeien ons met zaken die ons niets
aangaan. We proberen andere landen tot een democratie te bombarderen,
vooral als het ons goed uitkomt. Gun iedereen zijn eigen ontwikkeling, op
zijn eigen manier en in zijn eigen tempo.
Oplossingen
- Loslaten van zekerheden
Is het mogelijk al deze zaken als een samenhangend geheel aan te pakken:
de bemoeizuchtige overheid, het onbetaalbare sociale stelsel, het
ondermaatse onderwijs, de klimaatverandering, oorlogen om olie en terreur?
Ja, als we diezelfde zaken met andere ogen durven te bekijken. Daar is moed
voor nodig. Het betekent je openstellen voor het onbekende. Loslaten van
zekerheden. De sleutels liggen bij een combinatie van grote individuele
vrijheid en minstens even grote verantwoordelijkheid voor je omgeving. We
hebben de afgelopen honderd jaar de verantwoordelijkheid voor ons eigen
leven overgeheveld naar het collectief.
Weg georganiseerd.
Dat was in de 20ste eeuw misschien nodig, en ieder geval begrijpelijk en
sociaal wenselijk. In de 21ste eeuw kan die verantwoordelijkheid weer worden
teruggelegd, nu de meeste mensen in ons land voldoende geëmancipeerd en
geëquipeerd zijn om die te kunnen dragen. Daarmee krijgt iedereen ook de
individuele vrijheid om het eigen leven in te richten, de consequenties
ervan te dragen en daarvan te leren. Degenen die dat echt niet kunnen,
worden opgevangen. Geen vrijheid voor jezelf zonder verantwoordelijkheid
voor een ander.
- Meer vrijheid
Allereerst is er vrijheid
nodig. De vrijheid om je eigen leven vorm te geven. En daarvoor
verantwoordelijkheid te kunnen dragen en ervaren. Het gaat nu om ruimte
geven aan mensen. Mensen de kans geven zich te ontplooien. Om te leren en
te ondernemen, niet alleen voor het eigen belang, ook in het belang van
het grote geheel. Want de samenleving is gebaat bij mensen die voor
zichzelf kunnen zorgen en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf. Dat betekent het wegnemen van wettelijke belemmeringen, het opheffen van
feitelijke beperkingen. Daarvoor is een overheid nodig die is ingericht op
faciliteren en ondersteunen, in plaats van op dwingen en sturen. Een
overheid die niet in de weg loopt, maar mensen de ruimte en de kans geeft om
hun potentieel aan te boren. In het belang van het geheel.
- Meer verantwoordelijkheid
Aan die vrijheid is onlosmakelijk verantwoordelijkheid verbonden.
Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. Bij vrijheid hoort niemand
tot last zijn, een ander niet uitbuiten, de aarde niet uitwonen. Anders
geldt alleen maar het recht van de sterkste.
Dit betekent ook verantwoordelijkheid nemen voor alles wat ons gegeven is,
het leven op aarde, de natuur en het milieu. En verantwoordelijkheid voor
degenen die echt niet voor zichzelf kunnen zorgen en die steun en hulp van
anderen nodig hebben. Zorg voor kinderen, zieken en bejaarden, hulp bieden
aan de allerarmsten. Altijd gericht op wat mensen kunnen, in plaats van op
wat ze niét kunnen. Met als ideaal: iedereen op eigen benen.
Een nieuw perspectief
Je zou een nieuwe politieke beweging kunnen beginnen met als
uitgangspunt: Iedereen op eigen benen. Vergeet het links/rechts-denken: het
is niet meer van deze tijd. Het gaat uit van de oude materialistische
tegenstelling arm - rijk, en is niet meer van toepassing in een land waar het
gros het zo goed heeft.
"16 miljoen mensen die van gekkigheid niet meer weten
wat ze voor
hun verjaardag moeten vragen",
schreef The Economist niet lang geleden over Nederland.
Er is grote
behoefte aan een perspectief dat het huidige gedoe, gezeur en geklaag doet
verstommen. Er zijn genoeg mensen die verlangen naar meer vrijheid en die de
daarbij horende verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen.
'Iedereen op eigen benen'
is een afscheid van de 20ste eeuw.
Laat de 21ste eeuw maar beginnen.
Met meer vrijheid en meer verantwoordelijkheid. Concreet betekent dat:
- Basisinkomen voor iedereen
(leeftijdsafhankelijk), een gegarandeerd
sociaal minimum ('negatieve inkomstenbelasting').
Alle uitkeringen en aanslagen lopen via de fiscus. Geen AOW,
bijstandsuitkeringen, kinderbijslag en studiebeurzen meer nodig. Geen
armoedeval, van elk gewerkt uur word je direct beter in je portemonnee.
- Het afschaffen van alle inkomens-subsidies.
Dus ook geen aftrek meer van hypotheekrente, pensioenvoorzieningen,
levensverzekeringen.
De samenlevingsvorm is niet relevant. Belastingen zijn
navenant lager.
- Collectieve werknemersverzekeringen
liberaliseren.
WW, WAO, ZW en pensioen zijn verzekeringen waarvan elke
werknemer zelf bepaalt wat hij of zij er voor overheeft. Werkgevers kunnen
op de arbeidsmarkt concurreren met aantrekkelijke verzekeringspakketten.
Uitvoeringsinstanties (of vakbonden?) kunnen zich ontwikkelen tot
inkomensverzekeraars.
- Vrijheid van onderwijs,
recht op een eigen school. Het gaat niemand aan
hoe je je kinderen grootbrengt, opvoedt en laat leren, het is een
fundamenteel vrijheidsrecht. School, ouder en kind weten zelf het beste wat
goed onderwijs is.
De onderwijsinspectie toetst alleen op uitkomsten.
- Leerrecht gedurende je hele leven.
Iedereen krijgt de kans om gedurende zijn hele leven te leren: eerst
studeren en dan werken, of eerst werken en dan studeren (onderwijsvouchers).
Het is ook economisch noodzakelijk om concurrerend (kennis op peil) te
kunnen blijven.
- Het allerbeste onderwijs.
Voor top-prestaties is toponderwijs nodig, op
alle niveaus en in alle soorten (basis, middelbaar, beroeps en academisch).
De salarissen in het onderwijs gaan omhoog naar een niveau dat past bij het
belang ervan.
Het is financieel weer aantrekkelijk (status) om in het onderwijs te
werken.
- Een schone, duurzame economie.
Een doorbraak in alternatieve
technologieën is goud waard (brandstofcellen, waterstof?). Met een enorme onderzoeks-impuls (bijvoorbeeld uit de aardgasbaten?) kan
een rendabele duurzame economie ontstaan. Dit kan innovatie werkelijk vormgeven en over een lange periode grote
economische revenuen (kennisexport) opleveren.
- "Fair trade, not aid" en microkredieten.
Alle handelsbelemmeringen weg,
wereldwijd toegang tot alle markten, op basis van wederkerigheid en respect
voor elkaars cultuur en leefwijze. Verstrekken van micro-kredieten als
sleutel tot kleinschalig ondernemerschap en lokale economische
ontwikkeling, en tot beperking van immigratiestromen van Zuid naar Noord.
- Green Card.
Iedereen die een economische bijdrage levert is van harte
welkom, inburgering verloopt vanzelf via de economie, werken maakt weerbaar.
Vrij economisch verkeer voor alle EU-burgers. Nederlands basisinkomen alleen
voor Nederlandse ingezetenen (na naturalisatie).
- Alle drugs uit het strafrecht
Er is geen verschil tussen drank en
drugs, verbieden werkt niet, verslaafden hebben hulp nodig.
De War on Drugs
is net zo illusoir als de Drooglegging (jaren '30 in de VS).
Het creëert
criminaliteit, legt buiten verhouding beslag op politie en justitie en leidt
af van de werkelijke veiligheids- en gezondheids-problemen.
.-.-.-.
Mr. A. A. Meiresonne is strategisch adviseur en onder meer verbonden aan
Baak Management Centrum VNO-NCW
en actief in D66.
Aan dit artikel is meegewerkt door
dr. Mark Sanders,
onderzoeker aan het Max Planck Institute for Research into Economic Systems
en de Universiteit van Utrecht.
renergetisch copyright
de tekst is een scan van het nrc-artikel.
cartoon van RubenL is
helaas nog niet meegenomen.