ANTE PORTAS:
VREDE MET OF ZONDER WAPENS
?

Op vrijdag 24 januari 1969 gaan de poorten van hotel Van der Geest in de Zeestraat te Noordwijkerhout weer open voor de derde bijeenkomst van het speciaal voor jongeren bestemde project "Leven nu ... en morgen?".
Deze discussieavonden, waar ook ouderen van harte welkom zijn, worden georganiseerd door de sociëteit Ante Portas.
Het onderwerp van deze derde bijeenkomst is: Vrede met of zonder wapenen?

De avond begint om 8 uur. Gespreksleider is de heer P .Roos.

Op de twee voorgaande ontmoetingsavonden is gesproken over de tijd waarin wij nu leven en over het denken van de mens van vandaag. De eerste avond is bijna geheel besteed aan de veranderingen die er vooral in de laatste tien jaren hebben plaatsgevonden.
Met behulp van een inleider en met behulp van tekeningen in de zaal hebben we kunnen constateren dat op het gebied van voortbewegen (van paard tot raket), van bevolkingsgroei (van miljoenen enkele eeuwen terug tot miljarden nu), op het gebied van communicatie (van gesprek tussen buren tot praten met Amerika), van vernietigingskracht (van pijl en boog tot atoombom) etc. enorme versnellingen zijn opgetreden.

We hebben die avond ook kunnen constateren, dat steeds meer wetenschappen de mens helpen zo veel mogelijk mens te zijn. We ontdekten dat de tijd waarin wij nu leven een radicaal andere tijd is, dan de tijd waarin onze ouders opgroeiden. Wij hebben nu veel meer vrijheid dan onze ouders vroeger hadden; de mogelijkheden om ons te ontwikkelen zijn ook groter geworden.
Onze verantwoordelijkheid is met name omdat we nu massacommunicatiemiddelen (radio, televisie etc.) hebben ook groter geworden.
Wij zijn er getuige van dat er honger, ellende en geweld in de wereld is; elke dag zien we het weer op de televisie en kunnen we het weer lezen in de krant. Doordat we er getuige van zijn, doordat we er steeds weer mee geconfronteerd worden, zijn we er ook verantwoordelijk voor.

We weten het:
Ook de ander in Azië, Afrika of waar ook ter wereld is onze naaste.
Die kunnen we niet links laten liggen. Haar/Zijn lot gaat ons ook aan.

De tweede avond is gesproken, aan de hand van een inleiding van de Amsterdamse studentenpastor Jos Vrijburg, over het denken, over de houding van de mens van vandaag.
De heer Vrijburg haalde in zijn inleiding de rechten van de mens aan.

Een van de artikelen van deze universele verklaring van de rechten van de mens luidt:

"Alle mensen worden vrij geboren, gelijk in waardigheid en rechten. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkaar te gedragen in een geest van broederschap."

We hebben deze avond kunnen constateren dat deze universele verklaring van de rechten van de mens een éénzijdige verklaring is. Deze verklaring gaat alleen op voor het Westen en dan nog maar gedeeltelijk. Ook in Europa gedragen we ons niet in een geest van broederschap. We hebben twee militaire blokken die tegenover elkaar staan.
Ook in Nederland leven we niet met elkaar in een geest van broederschap en heeft niet ieder dezelfde rechten.
De heer Vrijburg noemde in zijn inleiding verschillende groepen die in Nederland gediscrimineerd worden. Hij noemde hier vooral de groepen jongeren en ouden-van-dagen.
De jongeren worden gediscrimineerd als zij in militaire dienst gaan. Ze worden dan onderbetaald en hebben alleen maar te gehoorzamen. Ze worden gediscrimineerd als ze een huis zoeken etc.
De ouden-van-dagen worden gediscrimineerd als er loonsverhogingen zijn. De AOW gaat dan niet even veel omhoog etc.
De heer Vrijburg pleitte voor een partij die dat wat er nu moet gebeuren, aanpakt.
Hij is een fel tegenstander van een partij die alleen maar vast zit aan het verleden (de partij der doden) en van een partij die alleen maar kijkt naar een verre toekomst (de partij der levenden).

De derde bijeenkomst van het project "Leven nu en morgen" staat in het teken van de vrede.
Als sprekers zijn uitgenodigd de heer G.J. Maarseveen en de heer A. van Hengel. Deze twee sprekers hebben ieder een kwartier gesprekstijd. Als eerste zal spreken de heer Van Hengel. Ante Portas heeft de heer Van Hengel, schrijver van het boekje “Dienst met of zonder wapenen?”, de volgende opdracht gegeven:
“Welke andere manieren dan de bewapening ziet U om de vrede te bereiken?”

De heer Maarseveen, beroepsmilitair en lid van de gemeenteraad Noordwijkerhout, heeft tot taak ons duidelijk te maken, hoe met bewapening de vrede bereikt kan worden.

De groepsdiscussie die hierna volgt, zal besteed worden aan het formuleren van vragen aan beide inleiders.
De verschillende vragen zullen in de pauze om ongeveer kwart voor tien schriftelijk ingeleverd worden bij de gespreksleider.
Met behulp van deze vragen en de beantwoording door de inleiders van deze vragen zal er van tien uur tot elf uur een grote discussie in de zaal plaatsvinden. Om elf uur wordt deze derde Ante Portas bijeenkomst gesloten.

Ook deze avond is er gelegenheid, het Blauwe Boekje te kopen. In verband met de vierde avond van "Leven nu...en morgen?", waarop de schrijver van het Blauwe Boekje, de heer Piet Reckman, een inleiding zal houden, raden we iedereen aan het Blauwe Boekje te kopen. De prijs bedraagt slechts 100 cent.

Tot slot hopen wij dat we 24 januari weer velen kunnen begroeten. Hopelijk tot ziens